Columns

Door Arie Nijman

Je hebt je brevet gehaald en je bent nu ‘los’. Je mag helemaal in je eentje het luchtruim kiezen en nog veel leuker: je mag mensen meenemen aan wie je nu eindelijk eens kunt laten zien waar je het allemaal voor gedaan hebt – vreugde wordt groter naarmate je hem vaker deelt.

Na twee jaar komt de vraag: heb ik genoeg uren om zonder prof check te kunnen verlengen? Als dat het geval is, hoef je voor de verlenging van je bevoegdverklaring slechts een uur met een instructeur te vliegen....

Door Arie Nijman

Al sinds jaar en dag moeten kandidaten voor een vleugelvliegbrevet diverse overtrek-oefeningen juist kunnen uitvoeren. Niks mis mee natuurlijk, hartstikke belangrijk. Je moet als vlieger het lage-snelheidsgebied van je vliegtuig verkennen om er veilig mee om te kunnen gaan in  start, nadering en landing en om het te herkennen als het zich eens onverwachts aandient. Dat dient de veiligheid en is daarmee terecht een wezenlijk onderdeel van de opleiding en van het examen.

In mijn vliegopleiding, bijna 30 jaar geleden, was dat uiteraard ook al het geval. Wel was er...

Door Arie Nijman

"But I, being poor, have only my dreams; I have spread my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams.”

De schrijver, de Ierse dichter William B. Yeats, zou onlangs 150ste verjaardag hebben gevierd. Zijn woorden passen nog altijd in deze tijd om de simpele reden dat luchtvaart en dromen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Wie denkt dat vliegen alleen voor stoere meiden en macho gasten is heeft het mis – het zijn de dromers die het luchtruim kiezen. Nee, dat zullen ze natuurlijk niet allemaal toegeven, maar het...

Door Arie Nijman

Omdat het weer ons in de lage landen nogal eens beperkt in onze vliegmogelijkheden zijn we er als vliegers erg vaak mee bezig. Er valt inmiddels van alles te verzamelen aan informatie en de website van het KNMI is een voordehandliggend beginpunt. Helaas worden we daar wel beperkt, want ze hebben het weer daar een beetje verstopt. De meest complete piloten-info zit bij www.luchtvaartmeteo.nl, maar daar kunt u niet zomaar bij. Er zijn een toegangscode en wachtwoord voor nodig. Niet helemaal onredelijk, want de informatie van het KNMI is met zorg samengesteld en...

Pagina's