Vlieglessen: De praktijk

Wie ‘leren vliegen’ puur zakelijk benadert doet zichzelf én de luchtvaart tekort.

U hoopt een levenlang plezier te hebben van uw brevet en een belangrijk deel van dat plezier bestaat straks, als het goed is, uit de herinnering aan uw vliegopleiding.

Wat voor de theorie geldt, gaat ook op voor de praktijk: een gedegen, compacte opleiding is in diverse opzichten effectiever en kostenefficiënter dan een over langere tijd uitgesmeerd traject. En uw opleiding, daar hebben wij een visie over.

Maar eerst: de vliegtuigen.

U kunt bij ons vanaf het vliegveld Lelystad (EHLE) lessen op de Diamond Katana DA 20, DA40, Piper Warrior, Cessna 172 en binnenkort op de PS-28 Cruiser, dus u zegt het maar. Er zijn vierzitters bij met conventionele benzinemotoren, de eerste en laatste zijn tweezitters met een Rotax benzinemotor. Alle vliegtuigen worden uitstekend onderhouden; sommige hebben analoge instrumenten, andere digitale.

Voor € 198,00 inclusief btw hebt u bij ons een uur les op de Katana DV-20. Daar komt alleen nog de prijs van de landing(en) bij.

Een voordeel van vierzitters is, dat er twee cursisten kunnen vliegen, waarvan één achterin ZONDER kosten. Dat zijn onbetaalbare vlieguren, die niet in uw logboek komen, maar wél in uw rugzakje met ervaring . . .

Ook voor prof check SEP/MEP (één- en meermotorig), examen LAPL, PPL, CPL alsmede het verplichte 'uur met instructeur' in verband met verlenging van uw bevoegdverklaring bent u bij ons van harte welkom. 

N.B. Wij geven geen praktijkles voor helikopterbrevetten, maar wél de PPL theorie (H).

BluBird is op dit moment de enige vliegschool in Nederland met een hypermoderne full-motion vluchtnabootser voor kleine vliegtuigen, de Redbird FMX. Daarin kunt u niet alleen alle 'bijzondere verrichtingen' grondig trainen voordat u ze in het vliegtuig gaat uitvoeren, maar ook de meest uiteenlopende weersomstandigheden en onvoorziene situaties. Dat levert uiteraard een veel ruimere ervaring op dan wanneer u alleen traint 'op de kist', en dat ook nog eens tegen een veel lager tarief (de simulator kost € 98,00 per uur MET instructeur).

Onze visie:

Wij hebben (te)veel mensen gesproken die aan hun opleiding niet met louter plezier terugdenken: de theorie moesten ze maar met zelfstudie uitzoeken, teveel instructeurs en te vaak de 'jongste bediende' die zelf net een brevet had, geen vliegtuig beschikbaar, geen duidelijke communicatie, teveel onnodige uren, geen persoonlijke aandacht en ga zo maar door. Die verhalen lijken nogal eens te passen bij het vooraf zeer gunstig voorgestelde kostenplaatje: ‘leer NU vliegen voor maar € . . . . . all inclusive’ enzovoort.

Dat plaatje mag passen bij een week zonvakantie, bij een vliegopleiding past het wat ons betreft zeker niet. Vliegen is een ambacht, dat ook geleerd kan worden door mensen met voldoende liefhebberij en interesse. En juist in het je leren bewegen in een luchtvaartomgeving met al zijn beloftes van schoonheid - maar ook met zijn risico’s - schuilt het geheim van vliegveiligheid en dus levenslang vliegplezier.

Bij ons wordt u niet alleen opgeleid in vliegen, maar ook opgevoed in luchtvaart. U wordt dus niet afgevinkt. Natuurlijk worden in onze syllabus ook de vinkjes geplaatst wanneer u weer iets geoefend hebt, maar u bent pas ‘los’ als u voldoende eelt op uw ziel hebt om het in uw eentje te rooien daarboven, ook als het eens tegenzit. Dat moment van 'afvliegen' komt meestal niet direct na 45 uur les (het wettelijk minimum aantal instructie-uren voor een PPL) maar ook niet veel later. Staar u daar niet op blind - u weet het als het zover is, en wij weten het ook.

Luchtvaart is niet gevaarlijk, zolang je weet waar je mee bezig bent. Weet je dat niet, of boeit het je niet, dan moet je luchtvaart links laten liggen en overlaten aan professionals. Dat je ook een aap kunt leren vliegen is al vele malen bewezen - kwestie van genoeg bananen. Maar of je vervolgens ook ván die aap wilt leren vliegen . . . Wij denken van niet. Bij ons wordt u opgeleid door ervaren instructeurs, voldoende geworteld in luchtvaart om u te geven wat u nodig hebt: begrip, ervaring, oordeelsvermogen, zelfvertrouwen. Want dat zijn de dingen waar het uiteindelijk om gaat daarboven.

U komt dan ook niet voor het obligate wekelijkse uurtje vliegles om vervolgens weer terug te keren tot de orde van de dag. Zo’n vluggertje is best leuk voor een keer, maar het échte werk neemt zomaar een hele dag in beslag. En reken maar dat u zich op zo’n vliegdag niet verveelt. Weer of geen weer: uw vliegdag is bij ons nooit een verloren dag. Dat was al zo voordat we onze simulator geplaatst hadden.

En wilt u écht effectief lessen, maak u dan maar een week vrij, zodat we spijkers met koppen kunnen slaan. En dan beperken de lessen zich niet per se tot het Nederlandse luchtruim, daar kunt u van op aan.

Als deze benadering u aanstaat, neem dan even contact op voor een nadere kennismaking. Wij verheugen ons daarop.